ג'ובס פלייס

המושג הרעת תנאים איננו זר לעובדים בישראל, אך רבים אינם באמת יודעים למה הכוונה כאשר מדברים על נושא מהסוג הזה. כיום, ניתן לזהות סוגים רבים להרעת תנאים, אשר במידה וקיימים יכולים לזכות את העובד בשיפור משמעותי ביחס העבודה וכן לעיתים גם בפיצויים. אם כן, כיצד מזהים הרעת תנאים ומה ניתן לעשות לאחר מכן?

הרעת תנאים בסיסית

המקרים הברורים ביותר בהם ניתן לזהות הרעת תנאים, קשורים לשעות העבודה בהם עובדים ותשלומי שכר. בכדי לזהות האם בוצעה הפרה בתנאים הבסיסיים או על פי חוזה שנקבע מראש, מומלץ לבדוק קודם את כמות השעות שבהן עובדים ולבדוק האם הן עומדות בתקן. אם כן, כמה שעות נחשבת משרה מלאה? משרה מלאה מוגדרת על פי שעות חודשיות אשר צריכות להגיע למינימום של 186 שעות.

בנוסף לזה, קיימות הגדרות על כמות השעות בהן ניתן להעסיק עובד, על פי 4 שעות נוספות לכל יום, ולא יותר מ-12 שעות נוספות בכל שבוע או 15 שעות במידה ומדובר בעובד מפעל. כמו כן, אין לעבור סך של 12 שעות לעבודה ביום. העבודה הנוספת זכאית לתשלום גבוה יותר מהתשלום הבסיסי, כמובן.

בעניין השכר, מחויב המעסיק לשלם את המינימום המעוגן בחוק, על פי גיל ותנאים נוספים או יותר בהתאם למה שסוכם מראש או במהלך העסקתו של העובד. השכר יחושב באופן חודשי או שעתי, אך לא ירד משכר המינימום למשרה מלאה או חלקית.

תנאים נוספים

בנוסף לתנאים הבסיסיים, על פי הם ניתן לזהות בקלות האם בוצעה הרעת תנאים בעבודה או לא, קיימים עוד כמה סעיפים אליהם חשוב לשים לב ולנסות לזהות האם היחס אינו ערכי או חוקי לכלל העובדים או עובד ספציפי. ראשית, במידה וישנו חוזה עבודה, הוא חייב לעמוד על פי כל החוקים וסעיפיו צריכים להתקיים לאורך כל הפעילות בעבודה. כמו כן, המשכורת צריכה להיות משולמת ביום קבוע בחודש, היקף העבודה ומקום העבודה צריך להיות קבוע באופן יחסי ולא להשתנות באופן קיצוני כך שיפגע בהכנסתו או ניהול זמנו של העובד.

בנוסף לזה, ניתן לזהות עוד מקרים של הרעת תנאים גם אם לא בוצעה כל פעולה ממשית הפוגעת במשכורתו או מקום עבודתו של המועסק. כך למשל, במקרים בהם בוצעה פגיעה כלשהיא במעמד מקצועי, אם עובד התקבל למשרה ספציפית והוחלף בתפקידו שלא בהתאם להסכמה מראש ועוד.

מה אפשר לעשות

לפני הכל, מה שחשוב הוא להכיר את החוק והזכויות השונות המגיעות לעובד והמעביד גם יחד. אין צורך להחזיק במשרת עו"ד כדי לעמוד על שמגיע. במידה ונכנסים לעבודה חדשה או אפילו נמצאים בה למשך כמה שנים טובות, מומלץ להישאר ערניים ולא לפחד להעיר במידה וישנו חשד להרעת תנאים כלשהיא. בתחילה, ניתן להעיר ולחכות לפתרון מיידי. במידה ופתרון שכזה אינו מגיע, ניתן לפנות אל עורכי דין מקצועיים המתמחים בדיני עבודה ולנהל משא ומתן ואף משפט שיביא לכדי תוצאות חיוביות עבור העובד.

חשוב לזכור, כי בטרם מתחילים בתהליכים שכאלו מומלץ לוודא האם באמת מדובר בהרעת תנאים או רק בבעיה נקודתית הניתנת לפתרון. בכדי לברר זאת באופן חד משמעי, חשוב לפנות אל עורכי הדין אשר מתמצאים בתחום ויתנו את דעתם המקצועית בנושא. לאחר מכן, במידה והתגלתה הפרה או הרעה, ניתן להתחיל בהליכים השונים.